Het groene Maleisië - Reisverslag uit Penang, Maleisië van Tamara Rutjes - WaarBenJij.nu Het groene Maleisië - Reisverslag uit Penang, Maleisië van Tamara Rutjes - WaarBenJij.nu

Het groene Maleisië

Door: Tamara Rutjes

Blijf op de hoogte en volg Tamara

24 April 2014 | Maleisië, Penang

Inmiddels zitten we alweer een week in Maleisië. Wat gaat de tijd toch snel. Maleisië is het buurland van Thailand, maar is echt totaal anders dan Thailand. Allereerst is Maleisië een islamitisch land in plaats van een boeddhistisch land. Bovendien viel het mij meteen op dat Maleisië veel groener is dan Thailand. Het regent er dan ook veel meer. Bovendien ziet Maleisië er naar mijn mening minder armoedig uit door de modernere en nette gebouwen.

Bij aankomst op de luchthaven van Kuala Lumpur hebben we een bus naar het stadscentrum genomen. Deze rit duurde zeker nog een uur! Daarna zijn we met de metro naar een omliggende wijk gegaan waar ons hotel zich bevond. Het was geen makkie om het hotel te vinden en hebben ver gelopen. Met backpacks van 12 kilo en de hitte was dit geen pretje, maar ach dat hoort bij het leven van een backpacker! Toen het hotel eindelijk in zicht kwam, kwamen we erachter dat we aan de verkeerde kant van een drukke weg waren. We hebben dan ook nog een eindje om moeten lopen, maar ik was al lang blij dat we niet weer in zo’n hostel als in Bangkok sliepen! Die avond besloten we lekker uit te slapen, iets dat we in de afgelopen twee weken niet hadden gedaan. Aan de overkant van het hotel bevond zich een winkelcentrum met een enorme Tesco (supermarkt) met maar liefst 35 kassa’s! Aangezien het hotel in een buitenwijk lag en er geen andere toeristen te bekennen waren, werden we erg aangekeken. We voelden ons dan ook een beetje raar en in eerste instantie niet op ons gemak. De ligging van het hotel was dan ook niet ideaal, maar gelukkig was alles makkelijk te bereiken met de metro.

De volgende dag hebben we Kuala Lumpur zoals eerder al verteld verkend met een hop-on-hop-off bus. Een dergelijke bus rijdt een bepaalde route langs diverse bezienswaardigheden. Als je een bepaalde bezienswaardigheid interessant vindt kun je uitstappen en bij de volgende hop-on-hop-off bus weer instappen. De bussen komen namelijk om het half uur bij een stoppunt langs. Het eerste punt waar wij uitstapten was National Palace, het huis van de koning van Maleisië. Daarna zijn we uitgestapt bij de Butterfly farm, waar we diverse mooie vlinders hebben gezien en gefotografeerd. Hier waren ook een aantal insecten en reptielen (achter glas ;)) te zien. Ik hoop niet dat ik zo’n enge Tarantula in het echt tegenkom! Uiteraard hebben we ook de welbekende Petronas Towers gezien. Ik vond ze erg mooi, maar na de Burj Khalifa – het hoogste gebouw ter wereld – in Dubai al te hebben gezien, viel het een beetje tegen. In de avond zijn de Petronas Towers echter wel schitterend verlicht. We zijn geëindigd in China Town waar we ons even in China waande en de regen met bakken uit de hemel kwam. We hebben gegeten in een Chinees restaurantje met witte stoelen en tafels van plastic waar alleen maar locals zaten. Je kunt je er vast een voorstelling bij maken. Zo’n typisch Aziatisch stalletje! Hier kun je juist vaak het lekkerste eten en dat is waar: het was erg lekker. Wat mij overigens wel opvalt is dat de porties erg klein zijn. Voor een grote eter als ik niet heel handig:P.

De tweede dag in Kuala Lumpur hebben we de Batu Caves bezocht. Ook dit deden we weer met de metro en de trein. We maken nauwelijks gebruik van taxi’s en zoeken alles zelf uit, goed hè! ;). In de treinen zijn trouwens aparte gedeeltes waar alleen vrouwen mogen zitten. En bovendien hangen er bordjes waarop staat dat openbaar lichamelijk contact tussen mannen en vrouwen verboden is! Heel apart om te zien. De Batu Caves waren echt heel mooi! Onderaan de trap vond ik het het mooiste. Je ziet dan de enorme trap met het grote gouden Boeddha beeld ernaast. Uiteraard hebben we de trap ook beklommen. Jeetje wat een klim zeg! Zeker in die hitte! Eenmaal boven was het uitzicht wel heel mooi. In de grotten waren diverse kleine tempels te zien waar boeddhisten boeddha vereerden. Die middag hebben we de bus naar Cameron Highlands geboekt, een super mooi natuurgebied met theeplantages (Google het maar eens). Deze 4 uur durende rit kostte slechts 8 euro per persoon!

De metro naar het busstation was wat later dan verwacht en daarom hebben we moeten rennen om de bus naar Cameron Highlands te halen! Gelukkig waren we net op tijd. In de bus hing een briefje waarop stond dat de ‘overgeef zakjes’ in de stoel voor je zaten. Ik vond dit in eerste instantie overdreven, maar naarmate de rit vorderde wist ik waarom dit was. We hebben zeker 1.5 uur op een weg gereden met alleen maar haarspeld bochten! Ik had gelukkig nergens last van, maar ik kan begrijpen dat sommige mensen er misselijk van worden. De natuur werd mooier en mooier en toen we bijna op de eindbestemming waren konden we al iets van de mooie theeplantages zien. Prachtig! We verbleven in een hotel in Tanah Ratah, een van de belangrijkste steden in Cameron Highlands. In tegenstelling tot de vorige keren vonden we het hotel meteen. Ook wel eens fijn! We hebben die middag een Cameron Highlands Highlights tour geboekt voor de volgende dag en ’s avonds hebben we gegeten in een Nederlands restaurant! De eigenaar had 16 jaar een Chinees Indisch restaurant in Zwolle gehad en sprak goed Nederlands. Bizar om Nederlands te praten en Nederlandse frikandellen te eten in een klein stadje in Maleisië!

De volgende ochtend – op 22 april – startte we in een jeep met de tour door Cameron Highlands. Allereerst bezochten we een Butterfly farm. We hadden een dergelijke farm reeds in Kuala Lumpur bezocht, maar bij deze Butterfly farm waren de vlinders nog mooier en bleven zij langer stilzitten. Ik heb dan ook een paar mooie plaatjes kunnen schieten! Daarna bracht de gids ons naar een mooi uitzichtpunt en vertelde hij over de theeplantages en het verwerken van de bladeren tot thee. Het uitzicht was echt super mooi! Ongelooflijk hoe zoiets is ontstaan en wordt onderhouden. Vervolgens bezochten we het hoogste punt van Cameron Highlands, dat op 2.000 meter ligt. Daarna hebben we een korte jungle trekking door Mossy forest (mossig woud) gedaan. Het verschil tussen mossy forest en rain forest is dat de bomen in mossy forest veel korter zijn en mos op zich hebben. Bovendien zijn de mossy forests mistiger en donkerder. In rain forests zijn de bomen levendiger en hoger. Bovendien zijn er in rain forests meer insecten. Tijdens de jungle trekking legden we al klimmend over takken en stappend in moddergronden een route af. Op een gegeven moment vroeg de gids ons om op de plaats te springen. We zagen de hele grond bewegen. Wat bleek? Het pad waar we over liepen was een stelsel van in elkaar verwikkelde bomenwortels. Door de gevallen bladeren en vochtigheid wordt dit enorm stevig. Bovendien hebben we vleesetende planten gezien! Helaas konden we de Rafflesia – de grootste bloem ter wereld – niet zien omdat deze in dit seizoen niet bloeit. Na de jungle trekking hebben we de BOH theefabriek bezocht. Na de lunch bezochten we het ‘Tunnel Museum’ waar de historie van Maleisië met allerlei artikelen wordt weergegeven. Daarna maakten we korte stops bij de Strawberry farm, de Rose farm, een markt en een boeddhistische tempel.

De volgende dag vertrokken we per bus naar Penang, een van de eilanden van Maleisië. Hier verbleven we in een luxer appartement. Bij aankomst keken we onze ogen uit. Wat een ruimte! Alle drie een eigen slaapkamer, twee badkamers, een keukentje en een woonkamer met een flatscreen tv. Aangezien we voor dit appartement slechts 10 euro per persoon per nacht betaalden voelde het een beetje dubbel. ‘Dit kan niet goed zijn’ was wat wij dachten. Bovendien heeft het appartement veel glazen deuren. Zelfs de deuren van de badkamer zijn van glas! Niet heel comfortabel, maar gelukkig zijn een aantal duren afgeplakt met foto’s. Dit alles maakte het een beetje apart en ik vond het eerlijk gezegd best eng om alleen te slapen. De voordeur was bovendien niet erg sterk en eveneens beplakt met stikkers. Ook onweerde en regende het ’s avonds heel erg hard. De volgende dag hebben we lekker aan het strand gelegen en heb ik deze blog geschreven. Morgen brengen we een bezoek aan de Kek Lok Si tempel en overmorgen gaan we alweer naar Thailand. We vertrekken per bus naar Hat Yai, waar we vervolgens overstappen op de bus naar Krabi. Ik kijk er naar uit!

• 24 April 2014 - 12:13

Joëllen :

Hoi Tamara ,

Leuke reisverslag weer!
    Als ik het goed begrijp geniet je er echt van!
    Nog veel plezier met elkaar en tot je volgende reisverslag.

Liefs van ons allen.

• 24 April 2014 - 12:21

Bianca:

Lieve Tamara,

Wat een super ervaringen heb je weer opgedaan! Leuk om je verslag te lezen, je houdt ons op deze manier goed op de hoogte van je belevenissen. En.... af en toe een rustpauze is natuurlijk geen overbodige luxe. Geniet ervan!

Liefs en dikke knuffel!!

• 24 April 2014 - 18:33

Opa En Oma Soest:

Je maakt wat mee.Hardstikke leuk toch.Op weer naar Tailand,genieten maar. Doei XX

• 24 April 2014 - 19:03

Bianca H.:

Tamara, wat is het allemaal geweldig.
    Ik begrijp helemaal dat je deze reis wilde maken.
    We kijken iedere keer uit naar je verhaal.

Groetjes,

Cor en Bianca

• 25 April 2014 - 14:28

Mieke:

Hoi backpacker,

Alleen dat klinkt al stoer ;)

En dan lezen we ook nog wat je allemaal doet en al gedaan hebt!
    Geweldig :)

Geniet!

• 27 April 2014 - 00:22

Tante Nel Uit Cuijk:

Goh Tamara wat is dat toch allemaal ontzettend gaaf. Hebben jullie alles van tevoren geboekt en hebben jullie ook een gids in Maleisie? Als wij lezen wat je allemaal ziet dan zul je na je reis wel bekaf zijn, alleen al van alle indrukken. 'T is fantastisch. Veel plezier en de groeten aan je vrienden die met je mee reizen. Tonelly

• 27 April 2014 - 12:00

Rob Rutjes:

Beste Tamara,

Leuk om je nieuwe belevenissen te horen, begreep vanmorgen dat je op krabi bent. Is het er echt zo mooi als ze zeggen??? terwijl koh phi phi nog in het verschiet ligt.( hier is the beach Opgenomen)
    Nog 2 weken te gaan dus kijk je ogen uit naar alles wat nog voorbij komt .
    Ben erg nieuwsgierig naar Cambodja wat je daar allemaal te zien krijgt .

Als je weer terug bent gaan we Chinezen goed !!! Lekker rijst

Groetjes

• 27 April 2014 - 17:28

Oma Soest:

Lief grietje, Wat een verhalen ik geniet er zo van , wat maak je heel veel mooie dingen mee,en lekker eten ik bedoel !!!!fricandellen. In een klein stadje in Maleisië" .Met opa gaat het redelijk wel heel gauw moe. Dikke knuffel van ons saampjes. Tot de volgende blog van jou ,wat een leuke foto's.