Happy Songkran! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tamara Rutjes - WaarBenJij.nu Happy Songkran! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tamara Rutjes - WaarBenJij.nu

Happy Songkran!

Door: Tamara Rutjes

Blijf op de hoogte en volg Tamara

13 April 2014 | Thailand, Chiang Mai

Voordat we morgen vanuit Chiang Mai alweer vertrekken naar Ayutthaya nog even een blog over de afgelopen dagen. Eenmaal aangekomen in Thailand duurde het even voordat ik echt besefte dat ik in Thailand was. Het contrast tussen Thailand en Dubai is echt enorm groot. Daar waar Dubai zich kenmerkt door grote en mooie gebouwen en goed onderhouden straten, zijn de 'gebouwtjes' in Thailand wat meer krakkemikkig en de straten rommelig met veel oude troep. En ander enorm verschil is de sfeer. Thailand heeft veel meer sfeer dan Dubai. Het straatleven is er zowel overdag als 's avonds veel groter en belangrijker. Door de vele mensen, kraampjes en bedrijvigheid is het op straat erg gezellig. En dan de Thaise mensen. De vriendelijkheid straalt echt van hun gezicht af! Het maakt me soms gewoon emotioneel hoe aardig en vriendelijk deze mensen zijn.

Uiteraard hebben we de afgelopen dagen weer ontzettend veel gedaan. Gelukkig hadden we wel wat meer vrije tijd dan in Dubai zodat we ook even konden bijkomen. De eerste dag in Chiang Mai hebben we een stadstour door Chiang Mai gemaakt waarbij we onder andere de tempels Wat Prathat Doi Suthep en Wat Phra Singh hebben bezocht. De schoenen moesten uit en de enkels en schouders moesten worden bedekt. Ik had nog nooit een tempel bezocht dus het was voor mij helemaal nieuw. Ik had niet verwacht dat sommige tempels een groot complex zijn. Wat Prathat Doi Suthep was ontzettend groot! Verder dacht ik dat de tempels van binnen erg netjes ingericht zouden zijn. Dit was echter helemaal niet zo. Overal stonden en hingen kleine en grote dingen en her en der lagen verschillende kleedjes. Dit maakte het erg sfeervol! Ik vond het ook erg bijzonder om een monnik te zien! Na de tempels bezochten we de Woraros markt. Op deze markt wordt echt van alles verkocht: van vis, vlees en kruiden tot groente, fruit en kleding. Een dergelijke markt is typisch Thais en had ik al vaak op tv en in films gezien. Ik vond het dan ook ontzettend leuk om deze markt te bezoeken. Om nog maar te zwijgen over de hitte. Wat was het daar heet zeg!

Tijdens de stadtour hebben we eveneens een ritje gemaakt in een Thaise tuk tuk. In totaal 'reden' we met zo'n 20 tuk tuks achter elkaar aan. Van dat 'reden', maak ik maar 'crossten': de tuk tuks gingen heel hard en haalden elkaar en het andere verkeer overal en nergens zowel rechts als links in. Bovendien vinden de chauffeurs alles goed. We hebben zelfs een keer met z'n vijven opgestapeld in een tuk tuk gezeten die eigenlijk geschikt is voor 2 of 3 personen! Die middag heb ik een Lanna Lantern workshop gedaan. Lanna lantaarns zijn typisch Thais en worden gebruikt ter decoratie op bijvoorbeeld feesten en partijen. Het resultaat van de workshop mag er wezen: Een mooie witte Lanna Lantaarn. Ik hoop dat ik hem op de een of andere manier kan meenemen naar huis, maar aangezien hij erg groot is ben ik bang dat ik hem hier moet achterlaten.

De tweede dag in Chiang Mai hebben Tim en ik de 3e activiteit (experience) voor onze schoolopdracht uitgevoerd. We zijn naar Care for Dogs geweest: een organisatie die straathonden opvangt en verzorgd. Allereerst gaf de manager een rondleiding door het complex. Hij vertelde over de achtergrond van een paar honden en liet ons de verschillende hondenverblijven zien. Honden zijn in Thailand niet zo geliefd als in Nederland. Honden worden er zelfs gegeten! Veel honden worden door hun baasje op straat gezet waarna zij vaak aangereden worden en ziek worden. Care for Dogs krijgt dagelijks zo’n 15 telefoontjes van mensen die gewonde honden hebben gevonden. Natuurlijk heeft Care for Dogs geen ruimte om al deze honden te huisvesten en momenteel heeft de organisatie zo’n 200 honden die allen geadopteerd kunnen worden. Care for Dogs heeft permanente honden en tijdelijke honden. De permanente honden blijven bij Care for Dogs en de tijdelijke honden worden nadat zij weer zijn hersteld teruggebracht naar de plek waar zij zijn gevonden. Deze honden hebben veelal geen baasje, maar leven onder toezicht van bijvoorbeeld de medewerkers van een supermarkt. Tim en ik hebben twee honden gewassen en uitgelaten. Bovendien heb ik ze gecontroleerd op teken en er zelfs een stuk of vijf verwijderd. Normaal heb ik niet zoveel met honden, maar dit vond ik heel leuk om te doen.

De volgende dag - 12 april - stond in het teken van natuur en avontuur. We zijn met de hele groep de heuvels ingereden en hebben hier een olifantenkamp bezocht. Uiteraard hebben we een ritje gemaakt op een olifant. Via een hoge vlonder ging ieder tweetal op een olifant zitten. Vervolgens liepen de olifanten in een rij door rivieren en heuvelige jungle gebieden. Niet heel comfortabel kan ik je zeggen. Ik kon mijn camera nauwelijks stil houden om foto’s te maken en moest maar gokken of ik iets goed in beeld had om vervolgens op het knopje te drukken. Daarna hebben we naar een olifantenshow gekeken. Ik verbaasde mij over wat men olifanten wel niet aan kan leren. De olifanten hebben gevoetbald, geschilderd en mondharmonica gespeeld! Aangezien de olifanten zelf geen flauw benul hebben van wat zij aan het doen zijn en sommige een ijzeren keten aan zich hadden, had ik een dubbel gevoel: ik wist niet of ik het nu zielig of normaal moest vinden. Ik ben er nog steeds niet echt uit. We hebben eveneens een ritje gemaakt in een kar met daarvoor twee ossen. Dit vond ik wel zielig. De vrouw die de ossen bestuurde was een strenge tante en was voortdurend bezig met het uitdelen van tikken aan de ossen. De ossen konden het tempo namelijk moeilijk bijhouden. Tot slot hebben we nog een tocht gemaakt op een bamboevlot. We zaten met z’n 6-en op een dergelijk vlot en kregen allen een Vietnamese hoed op. Erg leuk! Dit was een hele gave en speciale manier om de mooie natuur van Chiang Mai te zien. Met de olifanten in het water ernaast was het plaatje helemaal af!

In de middag was het tijd voor het actieve gedeelte. In groepen van vijf legden we geharnast en al een zipline parcours af. Hierbij moesten wij van hoge trappen klimmen, op boomstammen lopen en natuurlijk ziplinen naar de overkant. Een paar ziplines waren erg lang en gingen over een enorm groot dal. Ik vond het zelf enorm gaaf! Aan het begin wel een beetje eng omdat je zelf moest afremmen met een bamboestok. Dit moest ik even onder de knie krijgen. Terug in het hotel waren we wel toe aan wat ontspanning en heb ik samen met vier andere studenten een Thaise massage gehad. Dit vond ik eigenlijk spannender dan het zipline parcours! Ik wist namelijk niet of ze zo hard zouden masseren als bekend staat bij een Thaise massage. Dit viel echter mee! Aangezien je voor een uur massage in Thailand slechts € 6,- betaald, staan er zeker nog meer massages op mijn planning.

Vandaag is het Songkran festival begonnen dat tot 14 april duurt en in heel Thailand wordt gevierd. Tijdens dit festival vieren de Thai het Thaise nieuwjaar en spuit iedereen op straat elkaar nat met water. In sommige steden wordt er ook nog gebruik gemaakt van gekleurd poeder. Je kunt niet op straat lopen zonder nat gespoten te worden. Met nat bedoel ik dan ook echt zeik nat. Ze staan namelijk met hele emmers en tuinslangen langs de weg en zelfs in taxi’s wordt je nat gespoten. Vanmiddag hebben we een fietstour door Chiang Mai dus ik vrees het ergste. Al helemaal omdat ik hoorde dat ze het vooral op blonde meisjes hebben gemund..

Morgen voeren Tim en ik onze 4e activiteit (experience) uit. We hebben dan een fruit carving workhop waarbij we mooie figuren in fruitstukken snijden. Hierover in mijn volgende blog uiteraard meer. Deze volgende blog zal ik schrijven als ik in Pattaya ben. Morgen vertreken we namelijk per nachtbus naar Ayutthaya, waarna we de reis vervolgen naar Pattaya. Tot de volgende blog!

  • 13 April 2014 - 10:07

    Mieke:

    Wat een reisverslag weer :)
    Ben echt heel benieuwd naar alle foto's!
    Veel plezier nog :)

  • 13 April 2014 - 10:30

    Marja:

    Leuk reisverslag weer idd. Leuke foto's.
    Wat een belevenis zeg. Top!!!!

  • 13 April 2014 - 11:58

    Rob Rutjes:

    Volgens mij moet je schrijfster gaan worden, het gemak waarmee je alles neerzet is top.
    Je bent nu 1 week weg maar met alle blogs, foto's en whatsappjes lijkt het al veel langer.

    Geniet van alles wat je nog te zien gaat krijgen, ben trots op je!!

    Je vader xxxx


    Pas op je zelf hè.

  • 13 April 2014 - 20:22

    Nadine:

    Hi Tamara,

    Wat heb in een paar dagen al veel gedaan, super!
    Geniet van alle wat je mee maakt!
    Ik blijf je volgen.
    Nadine x

  • 15 April 2014 - 19:32

    Joëllen :

    Hoi Tamara,

    Wat zet jij alles makkelijk op papier! Zo te zien heb je prima naar je zin!
    Veel plezier nog en geniet er nog lekker van. Het is voorbij voordat je er erg in hebt!

    Gr. Joëllen

  • 16 April 2014 - 16:02

    Bianca Hansink:

    Jeetje wat een ervaringen allemaal. Geweldig.
    Zoals jij het beschrijft kan je je het helemaal voorstellen.

    We horen graag weer van je.

    Groetjes,

    Cor en Bianca

  • 16 April 2014 - 22:15

    Oma Rutjes:

    Wat leuk die verhalen van jou.We lezen ze regelmatig.Met opa gaat het redelijk goed.Gr. Opa en oma R. XX

  • 17 April 2014 - 19:04

    Lex:

    Doe iedereen de groeten van mij in Pattaya !

    Ciao Bella !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 5629

Voorgaande reizen:

05 April 2014 - 14 Mei 2014

Twee werelden

Landen bezocht: